Fänkålsstekt lax med äppelsallad och pepparotskräm

Efter jobbet idag var jag till sjukgymnasten och sen var det bara hem och sätta fart med middagen. Både dottern och jag skulle vara på träning 17.30, så vi behöver äta tidigt på tisdagar. 
Jag hade planerat middagen redan igår och skickat maken att handla så allt fanns hemma. Jag hittade ett recept på ica.se som vi testade och det var riktigt gott och fräscht. Det tyckte ialla fall jag och maken, dottern gillar inte fänkål och då var ju detta ingen hit.. Sonen hade följt med en kpmpis hem så vi slapp be honom prova ;-).
Jag kokade även potatis till, men tog ingen själv. Det behövdes inte, men jag vill gärna att barnen får i sig tillräckligt, framförallt de dagar som de har träning.
 
 
Fänkålsstekt lax med äppelsallad och pepparrotskräm
 
4 port.
4 portionsbitar laxfilé
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
1 msk fänkälsfrö
 
2 msk färsk pepparrot
2 dl smetana
salt och peppar
 
1 grönt äpple
1/2 fänkål
2 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
20 g färsk dill
 
Smörj en ugnssäker form med matolja och lägg i fisken.
Mortla fänkålsfrö, socker och salt och fördela över fisken.
Ställ in i ugnen på 175 grader i 12 minuter.
 
Riv pepparot och blanda med smetana, salt och peppar.
 
Skär äpplet i små tärningar.
Skär fänkålen i tunna skivor, använd gärna en mandolin.
Blanda äpple, fänkål, olja och vinäger.
Hacka dilen och blanda ner.
 

Kommentera här: