Ceasarsallad

Igår var jag ledig från mitt vanliga arbete, men jag var inte direkt sysslolös. Fritids har stängt igår och idag så jag hade sonen hemma på fm. Han lekte och jag tog hand om tvätten. Sen bar det av till fotbollsskolan där han ska spendera eftermiddagarna denna vecka och just igår var det "vårat lags" tur att ha kioskpass. Så jag och några till bemannade kiosken i 4,5 timme. Vi sålde ca 150 toast, 60 korv och typ ett ton glass under den tiden. Det var jättekul, men jag var helt slut efteråt.
På kvällen fick jag med mig grannarna ner till sjön för ett kvällsdopp. Vi vuxna badade inte, men barnen hade inga problem att hoppa i det 18 gradiga vattnet.
Skönt att sitta på ett kontor idag ;-)
Idag har vi inte sett så mycket sol, men det har ändå varit varmt. Så en sallad passade bra till middag :-)

4 port
4 kycklingfilleer
1 pkt bacon
1 kruka romansallad
1 ciabatta
1/2 flaska ceasardressing
hyvlad parmesan
ärtskott

Dela kycklingfileerna på mitten och grilla dem.
Lägg baconskivorna på en bakplåtspappersklädd plåt och ställ in i ugnen på 250 grader tills de är knapriga.
Dela brödet i mindre bitar och ringla över olivolja. Lägg på en plåt och kör i ugnen på 250 grader tills de fått fin färg.
Bryt salladen i mindre bitar och skölj. Låt dem rinna av ordentligt.
Blanda salladen med dressingen.
Fördela salladen på ett fat, toppa med kyckling, bacon, parmesan, brödkrutonger och ärtskott.

Bildbomd från Palma, del 2

Precis runt hörnet från vårt hotell hittade ett jättetrevligt ställe som serverade supergoda och vällagade pintxos.

I gamla stan var det supermysiga små trånga gränder med affärer

På kvällen var vi på Dukes som vi blivit rekommenderade. Ett surferställe med riktigt bra mat. Till förrätt tog vi deras tacos. Och det var nog de godaste tacos jag har ätit.

Jag tog kyckling och gröncurry till varmrätt

och maken tog tre sorters cehivice

Under lördagen fick vi reda på att vårt plan hem skulle vara inställt pg av pilotstrejken. Vi satt ganska många timmar i telefonen under em/kvällen och det förstörde förstås en del av semesterkänslan. Vi gick till och med omkring i affärer med telefonen i örat. Men efter 2,5 timmes telefonkö så gav vi upp och bestämde oss för att ha trevligt istället.
Vi fick absolut ingen info från varken sas eller airtours som vi köpt biljetterna av. Eller jo, infon från airtours var ett sms som man inte kunde svara på där det stod att planet var inställt och att vi skulle kontakta sas personal på flygplatsen.
Så på söndagsmorgonen så packade vi våra väskor och åkte ut till flygplatsen trots att vi visste att det inte skulle gå något plan.
Och inte hade sas någon personal där.... Men Iberias personal jobbade tilsammans med sas och vi fick tag på en tjej som hjälpte oss. Vi fick vouchers till taxi och hotell och så åkte vi därifrån.
(Ja riktigt så lätt var det inte, men jag besparar er alla olika vändor fram och tillbaka där vi fick olika och ingen info)
Vi kom till ett all-inclusive hotell precis vid stranden. Vi fick ett jättestort och fint rum och gick ner och åt.
Det var en jättefin buffe med massor att välja på och allt såg fräscht ut.
Men vi kan nog bara konstatera att vi inte är några buffé människor, trots att detta nog var en av de bästa bufférna vi varit på.

Sen tog vi en lång promenad längs stranden.

Och ett stop för en sangria-cava ;-)

På måndag morgon gjorde vi ett nytt försök och åkte ut till flygplatsen. När det var vår tur att checka in så fick vi reda på att vi blivit bokade Palma-Köpenham-Arlanda och tyvärr var den sista flighten inställd....
Efter mycket om och men fick vi åka med till Köpenhamn och väl där sökte vi upp sas. Deras svar var att ge oss en tågtidtabell och be oss köpa tågbiljetter...
Så det fick bli en tågresa från Köpenhamn och Sverigematchen fick vi se på telefonen.

Hur som så var det en väldigt trevlig resa och Palma är absolut värt ett besök.
Det finns massor att göra och jag tror att alla kan hitta sitt "eget" Palma.
Jag återvänder gärna!!

Bildbomd från Palma, del 1

Förra helgen lämnade jag och maken barnen hos svärföräldrarna och drog till Palma!
Så härligt! Vi hade väldigt trevliga dagar med sol, bad, stadspromenader, god mat och dryck! Vad mer kan man begära?
Sen hade vi oturen (turen?) att hamna i flygstrejken och fick ett extra dygn i Playa del Palma.

Vi hade ställt klockan på 03.00 i torsdags morse och åkte ut till Arlanda, men det betydde att vi hade hela dagen i Palma. Vi började med att checka in på hotellet. Vi fick ett mycket fint rum med balkong. Tyvärr höll de på att renovera hotellet så det lät en del från byggjobbarna från tidig morgon till kväll.

Vi hade inte med oss kameran så alla bilder är tagna med telefonen, därav kvaliteten.

Vi började med att ta en långpromenad för att utforska omgivningarna och äta tapas till lunch

Efter att ha strosat ytterligare några timmar gick vi till hotellet och bytte om inför middagen. Vi började med en drink på ett mysigt torg med flera uteserveringar.
Här är mitt fina resesällskap:

Middagen bestod av en smakmeny av tapas med afrikanska och medelhavsinfluenser
Första rätterna ut var en afrikansk sallad med sötpotatis, ananas och avocado och mini-wraps fulla av medelhavsöverraskningar

Dagen efter begav vi oss till Illetas och beach-häng

Vi tog en kortare promenad till en restaurang som låg bredvid och åt lunch. Ett väldigt trevligt ställe med fantastisk utsikt

Jag brukar ha svårt att få i mig varm mat när det är varmt ute, så en sallad satt alldeles utmärkt

På kvällen gick vi in till La Fabricia, en gågata full av uteserveringar. Vi hittade en riktigt bra restaurang.
Min förrätt var så god så jag hade kunnat beställa in en till istället för varmrätt

Men det var absolut inget fel på varmrätterna

Fortsättning följer...

Capresesallad

Regn, regn... Är sommaren redan över? Hoppas inte det, för jag har planerat många lata dagar med bra böcker. Jag beställde 4 nya pocketböcker som ska komma nästa vecka :-)
En månad sen jag skrev här sist, men det har varit lite hysteriskt. Mest roligt, men man får ju prioritera om dessa månader. Och då blir bl a bloggen lidande.
Jag har hunnit med skolavslutningar, trampolintävlingar, avslutningar på massor av olika aktiviteter, springa vårruset, skjutsa barn till ca 100 olika kalas, klassresa med dotterns klass, 50-årskalas, picknickar och som pricken över i en resa till Palma (där vi fastnade i flygstrejken).

Imorgon blir det en tripp till Kolmården med mellandottern, svägerskan, och två av mina syskonbarn. Så egentligen borde jag packa fram vad jag ska ha med mig, men det är så tråkigt så jag satte mig här istället....

Idag bjuder jag er på ett trevligt tillbehör till sommarens middagar eller som en luchrätt om den kompletteras med lite god chark.

1 påse ruccola
1 finhackad rödlök
20 små tomater
1 påse små mozzarellabollar
15 finstrimlade basilkablad
olivoja
balsamvinäger
salt, peppar

Lägg ruccolan i botten på ett fat, dela tomater och ost i kvartar och fördela över salladen.
Strö över löken och basilikan.
Häll på olja, vinäger, salt och peppar