Sparris med hackat ägg och brynt smör

Idag har varit sista dagen på min ledighet och vi har passat på att vara ute ganska mycket. Vi åkte iväg till fadderbyn, ett ställe där man kan åka skateboard, kickbike och cykla i olika banor. Familjen tog bilen dit och jag tog en promenad i solen. Vi mötte upp min bror med familj där så barnen fick leka av sig ordentligt och vi kunde sita och njuta i solen. Härligt!
När vi kom hem så fortsatte barnen att vara ute och leka i flera timmar. Så mysigt nu när det börjar bli finare väder och de kan vara ute.
 
Här kommer ytterligare ett av mina bidrag till påskbordet. Sparris funkar ju bra nu under våren och ägg kan man ju äta även fast det inte är påsk ;-)
 
 
8 pers på buffe
2 knippen sparris
olivolja
salt
4 ägg
75 g smör
 
Bryt av ändarna av sparrisen och lägg dem i en ugnsfast form.
Salta och häll över olja, ställ in i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
De ska fortfarande vara spänstiga när de är klara.
Koka äggen i ca 8 min. Låt dem svalna, skala och hacka.
Smält smöret i en kastrull och låt det gå så att det blir ljusbrunt och nötigt.
 
Lägg upp sparrisen på ett uppläggningsfat.
Lägg på ägghacket och häll på smöret (ej bottensatsen)
 
 
 

Kommentera här: