Ramen

Nu börjar vi komma in i någon sorts vardagslunk och de flesta aktiviteterna är igång. Barnen har tilldelats en varsin matdag och första veckan gick det jättebra. Vi blev bjudna på kycklingklubba, spagetti och köttfärssås och torsk med potatismos. Gott!
 
Jag har under en tid tänkt att jag ska prova att äta ramen. Så fick jag se ett inlägg hos Alicia där hon lagat ramen och det såg så gott ut så då bestämde jag mig för att laga det själv.
Jag har snott receptet rakt av från henne ;-) men toppat med det vi tyckte verkade vara gott.
Och det blev verkligen jättegott!!!! Nu har ju jag inget att jämföra med eftersom jag inte ätit ramen tidigare, men gott var det ialla fall.
Maken tyckte att det var alldeles lagom starkt, jag tyckte att det var precis på gränsen medans barnen tyckte att det var för starkt. Så nästa gång tar jag lite mindre sambal, så får maken krydda på efteråt.
 
 
 
4 portioner 
 
2 msk sesamolja 
2 tsk färsk riven ingefära 
2 pressade vitlöksklyftor 
15 dl kycklingbuljong 
100 g champinjoner, skivade
2 msk ljus soja 
1 msk sambal oelek 
500 g kyckling, delad i kuber 
200 g fryst hackad spenat, tinad 
250 g nudlar 
 
Fräs sesamolja, ingefära och vitlök i en varm kastrull i ca 30 sekunder och häll på kycklingbuljongen.  
Ha i svamp, soja och sambal.
Koka upp och rör om några gånger under tiden. När det kokat upp sänk värmen och låt det sjuda.
Lägg kycklingen i buljongen och låt den sjuda i cirka 20 minuter.
Ha i spenaten och rör om.
Sjud ytterligare en liten stund och lägg därefter ner nudlarna. Koka så länge som det står på
Servera soppan i tallrikar och lägg på den topping du vill ha.
Jag ställde fram små skålar med topping så kunde alla ta det de ville ha.
Vi hade:
Kokt ägg
Strimlad romansallad
Edamemebönor
Röd spetspaprika
Salladslök
Groddar
Koriander
Lime
Rostad lök
Jag försökte tänka på att blanda lite olika texturer i toppingen och det blev verkligen jättebra!
 
Det här kommer jag absolut att göra igen!
 
 
 
 

Kommentera här: