Honungsstekt lax med gurksallad

Igår var jag på Södra teatern och lyssnade på Nina Persson och Martin Hederos. Det var magiskt!
Nina har ju inte bara en fantastisk röst, hon är vacker, cool och rolig också! Och Martin var fantastisk på att spela alla möjliga instrument med en otrolig inlevelse.
Jag hade en väldigt skön känsla i hela kroppen när jag gick därifrån.
Jag har varit på konsert ikväll igen. Den här gången var det lokala musikskolans elever som hade konsert och dottern var med. Jag är riktigt impad. Konserten var lagom lång och barnen var jätteduktiga. 
 
Jag hittade det här recept i ett gammalt nummer av Allt om Mat. Temat var "Lax-flexibel lyx för lata".
Och det stämde, det gick fort, var gott och kändes lite lyxigt.
Gurksalladen blev jättegod! Kommer defenitivt att serveras här hemma igen.
 
4 port
 
600 g laxfilé
salt
svartpeppar
1 msk rapsolja
3 msk flytande honung
3 msk pressad citron
 
gurksallad:
1 gurka
1 röd chili
1 kruka koriander
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm svartpeppar
 
Skär laxen i portionsbitar och salta och peppra
Halstra laxen runtom i oljan. Ringla över honung och citronsaft.
Sjud i ca 1 min
 
Skiva gurkan, kärna ur och strimla chilin.
Blanda gurka, chili och korianderblad.
Vispa ihop olja, vinäger, salt och peppar.
Häll dressingen över gurksalladen.
 
Jag serverade med äggnudlar.
 
 
 

Kommentera här: