Ost och skinkpaj

Hela förra veckan var jag sängliggande efter att ha varit i Sälen och försökt att åka slalom.
Om man ska åka slalom med en whiplashskada så ska man INTE trilla och gör man det ska man defenitivt inte ta emot sig med ansiktet...
Jaja, nu var det precis det som hände och det fick jag lida för...
Men jag hade ändå väldigt trevliga dagar med 8 andra tjejer. Mycket fnitter, djupa samtal, god mat och dryck. Vi hann med både after ski, spa, skidåkning och promenader.
 
Men eftersom jag blev sängliggandes veckan efter så gällde det att hitta på mat som inte krävde så mycket ansträngning.
 
Ost och skinkpaj
5 port.
 
Degen:
3 dl vetemjöl
75 g margarin
1/2 dl kallt vatten
1/2 msk ättikssprit
 
Fyllning:
2 dl grädde
3 ägg
150 g rökt skinka
2-4 dl riven lagrad ost
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm paprikapulver
 
Kör alla ingredienserna till degen i en matberedare till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylen i minst 30 min.
Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel. Jag brukar aldrig behöva hela degen, men jag gillar ett tunt pajskal.
Förgrädda skalet på 225 grader i ca 10 min.
Strimla skinkan och varva skinka och 2 dl av osten i pajskalet.
Vispa ägg och grädde och rör ner kryddorna.
Häll ner äggen i pajskalet och toppa med riven ost.
Grädda på 200 grader i ca 30 min.
 
 

Kommentera här: