Skumtomtefudge med smak av clementin

Första julgodiset gjordes redan i onsdags :-)
Årets smak på skumtomtarna är clementin. När jag såg det och såg att de hade erbjudande för 5:- / påse så kände jag att jag bara måste testa att göra fudge på den.
Och då tänkte jag inte fel. Det blev jättebra, väldigt fräscht och inte så sött. Testa!!!
 
Det tar bara ca 15 min och är väldigt lätt. Jag och dottern passade på när middagen stod i ugnen :-)
 
14 st skumtomtar med smak av clementin
2 dl socker
50 g smör
1 dl grädde
150 g vit choklad
 
Häll alla ingredienser utom chokladen i en kastrull.
Klipp tomtarna i småbitar och låt allt smälta under omrörning.
Ta bort kastrullen från plattan och bryt ner chokladen.
Rör tills chokladen smält och häll upp smeten i en form som är klädd med bakplåtspapper.
Ställ i kylen tills den svalnat.
Ta ut och skär i lagom stora bitar.
 
 

Kommentarer:

1 Tilda Barkselius:

skriven

Detta lät ju supergott, får se till att testa det!

Svar: Ja, gör det!Det är helt klart värt det :-)
Pernilla Nyberg

2 Helene:

skriven

Det lät ju gott :o

Svar: Det var det :-)Och lätt att göra, testa!!!
Pernilla Nyberg

Kommentera här: