Lasange med spenat och skinka

Idag hade jag tio minuter på mig i affären att handla och hitta på någon mat innan det var dags för utvecklingssamtal på förskolan.
Utvecklingssamtalet gick bra och vår som verkar uppföra sig bra :-)
Inne i affären  så kom jag på att jag ville göra någon sorts lasagne och när jag kom hem och packade upp påsarna så var det bara att sätta igång och komponera ihop något av det jag hade köpt. Resultatet blev mycket bra! Så bra att barnen åt flera portioner och allt var slut när vi reste på oss. Tyvärr fanns det inget kvar till äldsta dotter när hon kom hem från jobbet...
 
Nu ska jag vila från matlagning ett par dagar. Imorgon åker jag till Sälen på långweekend med ett gäng "tjejer". Vi är 8 stycken som ska bo i en stuga, åka skidor, gå på after ski, skratta och babbla.
Det ska bli så himla kul!
Hoppas att ni får en trevlig helg!!!
 
 
 
4 port.
1 paket färska lasagneplattor
1 pkt krossade tomater
1 vitlöksklyfta
basilika
1,5 dl vispgrädde
salt, peppar
0,5 zucchini
rökt skinka i tunna skivor
fryst hackad spenat
1 påse riven ost
 
Börja med att göra tomatsåsen.
Koka tomaterna med en pressad vitlöks klyfta, hackad basilika och smaka av med salt och peppar.
Låt det koka i ett par minuter.
Skär zucchinin i skivor och salta dem. Låt dem ligga och dra ett par minuter på varje sida.
Torka bort saltet och stek i en varm panna med olivolja.
Tina spenaten och pressa ut allt vatten. Salta och peppra spenaten.
Häll hälften av tomatsåsen i botten av en ugnsform och lägg på ett lager pasta.
Bre ut spenaten och strö på lite riven ost.
Ett lager pasta till och sen skinka och lite tomatsås.
Pasta och sen zucchini och lite ost.
Avsluta med pasta, tomatsås och resten av den rivna osten.
Kör i ugnen på 225 grader i ca 20 min.
Servera med en sallad.
 
 
 

Kommentera här: