Julen 2015

Så var julen över... men inte ledigheten :-)
Här är vi lediga fram till den 8 jan då barnen börjar skolan. Så nu tar vi dagarna som de kommer, inget planerat. Så skönt!
Idag har vi äntligen fått gå ut i snön och lekt. Det var inte mycket snö i backen, men tillräckligt för att barnen kunde åka snowracer i en timme medans solen sken. Underbart! Sen har vi spelat spel och lekt med de nya julklapparna.
 
På julafton väcktes vi klockan fem av att sonen ville visa sina paket han fått i strumpan :-) Men han fick gott gå och lägga sig igen och det gjorde han och kom ett par timmar senare istället.
Vi börjar alltid julafton med att dricka glögg hos min farbror. Där samlas hela släkten under en timme och dricker glögg och äter godis och kramas innan alla åker vidare till sitt.
I år åkte vi till svärföräldrarna, där vi bjöds på en "liten" jultallrik till förrätt och kalkon till varmrätt.
Sen var det äntligen paketutdelning, som barnen hade väntat.
Vi avslutade kvällen med att spela spel tillsammans. Env äldigt trevlig julafton!
 
På juldagen hade vi inget planerat. Min plan var att gå i pyamas hela dagen och läsa böcker och äta praliner. Jag lyckades i en kvart, sen tog rastlösheten över och jag satte på en maskin tvätt och fick familjen att klä på sig för en lång promenad. Vi gick bort till ett cafe, Spiltan, som ligger ca 2,5 km bort. Eller jag och maken gick och barnen cyklade. Vi belönade oss med nygräddade våfflor med hjortronsylt och glass till lunch innan vi gick hem igen.
 
På annandagen var det dags för julfirande igen. Då kom min mamma, mina bröder och deras familjer hit. De fick glögg och tilltugg när de kom och sen fick kusinerna byta julklappar med varandra innan det var dags för julbord. Barnen åt ganska snabbt och gick sen och lekte så vi kunde sitta i lugn och ro och gå många gånger och hämta mat.
Innan det var dags för ost så hade jag gjort en grapefruktsorbet för att smälta ner all maten. Det var ett smart drag av mig ;-) Då orkade man ta av både osten och julgodiset. Sen blev det spel för oss som var kvar långt in på natten. Ännu en lyckad dag!!!
 
Så igår lyckades jag!!! Jag gick i pyamas hela dagen och gjorde inte många knop. Bara njöt av tillvaron, spelade spel med barnen och köpte pizza till middagen.
 
Julklappsutdelning med något uppspelta barn :-)
 
Långpromenad på juldagen
 
Dukningen på annandagen
 
Tilltugg till glöggen: surdegssaffransbullar, dadlar med ädelost, pepparkakor med ädelostkräm och mandarinklyftor doppade i chocklad
 
Hela julbordet på annandagen
 
 
 
Efter all julmat så blev det en kula grapesorbet för att smälta maten och för att vi skulle kunna få i oss resten :-)
 
 
Sen blev det förstås ost och
 
julgodis
 
GOD FORTSÄTTNING!!!!
 

Kommentera här: