Chicken tikka masala

Jag är väldigt förtjust i indisk mat, men det blir inte så ofta vi äter det.
När vi gör det hemma så brukar jag köpa färdiga cooking-såser, men häromdagen hittade jag ett recept från Arla som jag provade.
Det blev väldigt gott, men jag hade kunnat tänka mig mer smak, så nästa gång kör lite mer av kryddblandningen.
 
4 port.
 
500 g kycklingfilé
3 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk chilipulver
1 kanelstång
2 gula lökar
1 röd paprika
1 kruka koriander
4 pressade vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
1 burk krossade tomater
1 dl grädde
1 dl matyoghurt
salt, peppar
 
Blanda ihop spiskummin, gurkmeja, chilipulver och kanelstång.
Skär löken i tunna klyftor och paprikan i bitar. Stek tills de är mjuka.
Skär kycklingen i bitar. Tillsätt kyckling, ingefära, vitlök och kryddblandning i pannan och stek i ca 5 min.
Plocka bort bladen från koriandern och hacka stjälkarna.
Häll ner tomatkrossen, korianderstjälkarna, salt och peppar i grytan och koka på svag värme i ca 10 min.
Rör ner matyoghurt.
Strö över korianderbladen och servera med mango chutney, naanbröd och basmatiris.
 
 

Kommentera här: