Baba ganoush

Idag när jag var och handlade så hade de billiga auberginer, så jag köpte en. Sen gjorde jag en baba ganoush som vi åt med tortillachips medan vi väntade på att grillen skulle bli varm.
Väldigt poppis hos alla!!! Även fast den kinkiga 6-åringen bara åt av chipsen ;-)
 
Till middag åt vi ädelostfylld lövbiff som vi lade på grillen och till det smashed potatoes och grillade grönsaker. Tyvärr blev det ingen bra bild, men det var otroligt gott, så jag får väl göra det igen så jag kan fota :-)
 
1 aubergine
2 vitlöksklyftor
1/2 pressad citron
salt
peppar
olivolja
 
Dela auberginen på längden och pensla på lite olivolja.
Ställ in i ugnen på 220 grader i ca 20 min, tills den känns mjuk rakt igenom och har fått lite färg.
Låt den svalna.
Dra av skalet och dela auberginen i mindre bitar.
Mixa den tillsammans med övriga ingredienser.
 
Till chipsen tog jag vanliga tortillabröd som jag skar i trekanter och penslade lite vatten på.
Sen ställde jag in den i ugnen på 225 grader tills de hade fått färg, ca 5 min.
 
 

Kommentarer:

1 Tessy:

skriven

Tips!
den blir ännu godare om du har i Tahini! (sesampasta)
:)

Svar: Tack! Ska testa det nästa gång 😃👍🏻
Pernilla Nyberg

Kommentera här: