Matvandring

 
 
Igår var det dags för träff med tjejklubben. Vi träffas två gånger om året och får inte reda på innan vad vi ska göra.
Så igår träffades vi upp utanför Hötorgshallen och vår första aktivitet för dagen var matvandring!!! Superkul! Jag har länge pratat om att jag vill göra det och det var så kul som jag trodde.
Vi gick med ett företag som heter Food Tours Stockholm och vi gick en tur som heter Nordiska smaker. De hade ändrat lite eftersom vi alla är från stan.
Jag ska göra en kort sammanfattning av vandringen och lägger in lite bilder som jag tog med mobilen under dagen.
Första stoppet var Hötorgshallen och Hav. Där fick vi ett varsitt glas champagne och en tallrik med tre små rätter: sjögrässallad, torkad bläckfisk i asiatiska smaker och en laxtartar med rökt chili.
 
Vi gjorde fyra stop till i Hötorgshallen, då vi fick smaka på finska piroger med äggsmör, vilt, husman och ost.
 
 
Redan då började jag känna mig mätt och var glad att jag bara hann med en banan till frukost :-)
Sen var vi in i en kryddbar och fick lukta på olika kryddblandningar. En jättesöt liten butik som var "gömd" inne i en blomsterhandel.
Sen var det dags att äta igen.... Vi var på Tranan och fick en liten portion av deras berömda köttbullar med mos, rårörda lingon och inlagd gurka. Till det så fick vi en ljus lager.
Efter det gick vi till Tennstopet, men på vägen han vi få både godis, ost och salami.
Inne på Tennstopet fick vi deras gubbröra.
Där har jag varit tidigare med mina föräldrar och morföräldrar och jag vet att min morfar som var tenngjutare hade någon koppling dit, och jag fick senare bekräftat från mamma att det var en släkting till oss som startade Tennstopet :-)

Nu var vi verkligen mätta och då var det dags att gå in på sötsakerna.
Först var vi in på Bakery & Spice och fick smaka på deras goda surdegskanelbullar, sen var det chokladfabriken med varm choklad och praliner.
Innanför Chokladfabriken har Kajsa Warg en butik. Den var verkligen supermysig!
Det hela avslutades sen på Rörstrands slott med en fika i källarvalven. Man fick inte i sig mycket då, men jag smakade av allt ialla fall.
 

Det var en supertrevlig vandring och rekommenderar det verkligen!!!
Jag vill gå flera :-)
De har en som heter Söders bästa mat, den skulle jag vilja gå.
 

Kommentera här: