Boeuf Bourguignon

Vilken härlig söndag! Sovmorgon, frukost med bake-off bröd, en 5 km Power walk så jag fick rensa hjärnan ordentligt, en sväng upp och hälsa på dottern som var på jippo med scouterna och sen satte jag igång med en gryta. Medans den stod och puttrade så hann jag få undan en hel del av tvättberget. Jag njuter verkligen när jag får stå i köket och fixa :-) Och när resultatet dessutom blir bra, ja då är det extra härligt. Idag började jag i tid, så ingen stress eller press, utan jag kunde göra lite pauser och läsa tidningen.
Hela eftermiddagen har regnet öst ner och det varit riktigt grått och tråkigt ute. Och då är det extra mysigt med en mustig gryta till middag.
Det här receptet har jag bloggat om tidigare, men det var några år sen så jag skriver ner receptet igen. Jag hittade receptet på tastline från början.
 
ca 6 port.
 
1,2 kg fransyska (funkar även med högrev eller annat nötkött)
2 st morötter
2 st gula lökar
3 msk vetemjöl
5 dl rött vin
5 dl vatten
1,5 msk oxfond
2 msk tomatpuré
1/2 tsk timjan
1 st lagerblad
3 st vitlöksklyftor
1 förpackning steklök, ca 20 st
250 g champinjoner
2 paket bacon
salt, peppar
smör till stekning
 
Skär köttet i mindre bitar och bryn det i omgångar o en stekpanna. Lyft över till en gryta.
Skala och skär morötterna i inte allt för tunna skivor.
Skala och skiva löken.
Stek lök och morötter ett par minuter och lägg över i grytan.
Pudra över mjölet och blanda runt. Stek en liten stund, men se till så att mjölet inte blir bränt.
Häll på vin, vatten, fond, tomatpure, timjan, lagerblad och pressa i vitlöken.
Koka upp under omrörning.
Låt grytan småputtra under lock i ca 1,5-2 timmar. Köttet ska "trilla isär" när det är klart.
Medans grytan kokar kan du göra iordning tillbehören.
Koka upp steklökarna med skal på och spola dem sedan under kallt vatten. Det går lättare att skala dem då.
När de är skalade så stek dem i smör i en stekpanna. De ska få lite färg. Häll sedan på vatten och låt dem koka tills de är mjuka.
Dela champinjonerna om de är stora.
Koka dem torra i en stekpanna, tillsätt sedan smör och stek tills de har fått färg.
Dela baconet i små bitar och stek dem.
När grytan är klar, ha i lök, champinjoner och bacon och koka ett par minuter till.
 
 
 
 

Kommentera här: