Köttgryta

Igår var jag ledig från jobbet, men hade en del att fixa härhemma. Så då passade det bra att göra en gryta som fick puttra och sköta sig själv.
Den blev riktigt god och jag frös in hälften så det räcker till en middag till :-)
Imorgon ska jag gå på matmässan!!! Det ska bli jättekul. De senaste åren har det mest varit ost och vin, men jag älskar ost och vin så jag kommer nog att trivas :-)
Och lite annan inspiration brukar man hitta.
 
1,4 kg grytbitar
3 st stora morötter
100 g kålrot
2 msk tomatpure
4 msk vetemjöl
3/4 dl balsamvinäger
5 dl vatten
1,5 msk kalvfond
3 lagerblad
1 krm timjan
3 dl rött vin
10 st champinjoner
250 g steklök
1 msk råsocler
3 dl vatten
smör
 
Skala morötterna och kålroten och skär i ganska små bitar.
Fräs grytbitarna i omgångar i en stekpanna och lägg över i en gryta.
Ha i tomatpuren och fräs någon minut.
Strö över mjölet och rör runt.
Häll på balsamvinäger och låt det koka nästan torrt.
Ha i vatten, fond, lagerblad, morötter, kålrot, timjan och vin.
Låt det puttra i ca 1,5 timme.
 
Skär champinjonerna i mindre bitar och "vattna ur" dem i en panna innan de steks med smör.
Skala löken och smält smöret i en stekpanna. Strö över sockret och lägg i lökarna. Låt de gå några
minuter och ha sedan i vattnet. Låt det koka i ca 10 min.
Lägg ner svamp och lök i grytan och koka i några minuter till.
 
Jag serverade med kokt potatis och sallad. Och även fast det var onsdag så får man unna sig ett glas vin till grytan :-)
 
 
 
 
 

Kommentera här: