Serranolindad oxfile med potatisbakelser

Vi skulle ha gäster i lördags och eftersom jag visste att vi hade en oxfile i frysen så letade jag recept under veckan. Jag hittade bra recept både på kött och potatis på Remsans blogg.
På fredagen tog jag fram oxfilen och på lördag morgon fick jag meddelande om att gästerna var sjuka :-(
Så vi fick snabbt "ragga" fram nya gäster. Vi kunde ju inte sätta i oss 1,5 kg oxfile själva...
 
Serranolindad örtkryddad oxfile
Vi var 6 vuxna och 2 barn och det blev kött över...
 
1,5 kg oxfilé
blandade örter (jag hade en fryst förpackning med blandade örter)
serranoskinka
salt och peppar
 
Putsa köttet och krydda det med salt och peppar.
Klappa in örterna på köttet
Lägg skinkskivorna lite omlott och rulla in oxfilen.
Bind ihop med hushållsnsöre
Lägg köttet på galler med en plåt under och stick in en kötttermometer
Ställ in i ugnen på 100 grader tills termometern visar 55 grader (tar ca 1-2 timmar)
Ta ut köttet och låt det vila i rumstemperatur
Före servering: sätt ugnen på 225 grader och ställ in köttet lät det gå till 58-60 grader för rosa kött.
Skär i tjocka skivor och servera.
 
Vi glömde av köttet medans vi tog fördrinken och när vi kom på det visade termometern 68 grader. Vi trodde att köttet skulle vara alldeles för genomstekt, men det var perfekt. Vet inte om det berodde på att jag satt in termometern på fel ställe eller om den ska gå så länge...
 
Precis insatt i ugnen
 
Färdigt :-)
 
Potatisbakelser
 
ca 10 potatisar
1 gul lök
4 msk olivolja
5 pressade vitlöksklyftor
3 dl riven parmesan
salt och svartpeppar
 
Skala och grovriv potatisen. Skiva löken
Stek lök och potatis i oljan tills det blir mjukt
Blanda ner vitlök, ost, salt och peppar
smörj en muffinsplåt och fördela blandningen i "hålen"
Sätt in i ugnen på 250 grader i ca 15-20 minuter.
 
 
Till detta serverade jag en cognacsås. Jag hittade receptet här.
 
Det var väldigt gott!!!

Kommentera här: