17 års kalas

Förra måndagen fyllde mitt äldsta barn 17 år!!!
Helt galet att hon är så gammal. Bara ett år kvar tills hon är myndig...
 
Vi hade kalas för släkten här i söndags och bjöd på fika med kakor och tårta. Men jag hade så fullt upp så jag glömde att fota...
Jag hade gjort havrebollar som jag hittat recept på hos ensmakavkarin. De blev jättebra! Prova gärna hennes recept :-)
Sen har dottern en favorittårta som jag måste göra varje år; marängbottnar, mosad banan och grädde smaksatt med oboy.
Vi hade även gjort kärleksmums som kommer i ett senare inlägg.
I det här inlägget tänkte jag bjuda på en Ananastarte. Den blev mycket poppis :-)
Receptet hittade jag i min tidningshög i Billiga veckan från Ica. Och det stämde, de tog 10:- för en hel färsk anans just den veckan :-)
 
Ananastarte tatin med lime och kokos
1 färsk ananas
1 dl kokos
1 dl råsocker
1 lime
1 rulle färdig smördeg
 
Skala och skär ananasen i bitar.
Rosta kokosen i en torr panna
Smält sockret i en teflonbelagd panna (som du kan ha i ugnen) tills det får ljusbrun färg.
Pressa över limen, strö på kokosen och lägg på ananasen.
Lägg på smördegen. Skär bort överflödig deg.
Sätt pannan mitt i ugnen i ca 30 min på 175 grader.
Ta ut tarten och låt vila 30 min.
Värm tarten i pannan och vänd sen upp den på ett fat.
 
Jag dekorerade med färska myntablad och serverade med lättvispad grädde.
 
som sagt så glömde jag att fota, kom på det när den nästan var slut så jag fick fota min bit...
 

Kommentarer:

1 Emmy:

skriven

Låter som ni bakade en massa gott till kalaset. Ananastarte tatin måste vara jättegott. Det måste jag testa vi något tillfälle.
Gör ett besök på Svartklubben! Det är inte likt något annat restaurangbesök.

Kommentera här: