Pernillas puckar

Vi hade middagsgäster i lördags och bjöd på tre-rätters.
Jag fick en stans i julklapp för några år sen som jag fortfarande använt...
Så min take med förrätten var att tillaga något där jag kunde använda stansen :-)
Man måste ju börja komponera rätterna någonstans, men det här var nog första gången jag började med formen.
 
Jag gjorde något liknande till jul för två år sen. Men nu fick den lite nya ingredienser. Det blev ett mycket bra resultat. Eftersom jag inte äter skaldjur så gjorde jag min vegetarisk och det smakade väldigt bra!
 
4 port.
Puckar
1,5 nävar skalade räkor
2 avocados
1 mogen mango
8 körsbärstomater
1 finhackad röd chili
saften från en pressad lime
färsk koriander
olivolja
salt och peppar
 
Wasabimajonäs
1 äggula
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
3/4 dl rapsolja
salt & peppar
1 tsk wasabipasta
 
 
Skär avocado, mango och tomater i små bitar. Blanda med chili och lime. Smaka av med finhackad koriander, salt och peppar.
Låt stå kallt ett tag.
Skär räkorna i små bitar och blanda ner.
Gör majonäsen: Kör äggula, vinäger och senap med en stavmixer.
Tillsätt oljan lite i taget. Smaka av med salt, peppar och wasabi. Ställ kallt tills det är dags att servera.
 
Lägg upp på en tallrik, gärna med hjälp av en stans.
Klicka ut majonäsen och servera.
 
 
 
 
 

Kommentera här: