Bilköer

Idag kompade jag några timmar från jobbet och gick och åt lunch med en kollega som gått i pension. Jättetrevligt! Men när vi suttit i flera timar och pratat var det dags för mig att dra mig hemåt. Det är ju torsdag idag och då har lillkillen gympa 17.00. Jag brukar förbereda någon mat innan så att vi kan värma när vi kommer hem. Det blir för sent för honom att äta efter gympan. Men det hade jag inte hunnit idag. Och när jag kom ut på motorvägen så var det totalstop!
Jag bor ju i och för sig i Storstockholm, men jag åker åt "fel" håll så jag brukar aldrig hamna i köer. Men idag tog en sträcka som i vanliga fall tar 10 minuter 1,5 timme...
Jag hann planera om middagen säkert fem gånger på den tiden. Det slutade med att barnen fick banan och youghurt i bilen på väg till gympan och sen värmde vi resterna från igår till dem när vi kom hem.
Till mig och maken gjorde jag en variant av broccoligratäng. Dotter ville smaka lite, men tog till slut två stora portioner, så hon gillade det :-)

3 (stora) portioner

750 g broccoli
2 påsar bearnaissås
100 g margarin
5 dl mjölk
rökt skinka
purjolök
riven gratängost
salt

Skär broccolin i mindre bitar och koka i 5 minuter.
Gör såsen enligt förpackningen, i det här fallet var det med 100 g margarin och 5 dl mjölk.
Lägg broccolin i en ugnsfast form och salta rikligt.
Strimla skinka och purjo och fördela över broccolin.
Häll på såsen och avsluta med ett lager riven ost.
Ställ in i ugnen på 225 grader till det har fått fin färg.



Kommentarer:

1 Anna/Frostrosor:

skriven

Här var det bilköer till middag! Nä, skojar bara... jag som inte läste inlägget först utan bara rubriken och scrollade ner till bilden. Haha, där fick jag. Bea i broccoligratäng har jag inte sett förr! Spännande! Vet detta med köer - fast jag åker inte bil utan kollektivt!

Kommentera här: