Parmesanprovning

För ett tag sen så fick jag ett paket från Zeta via buzzador. Det var tre parmesanoster med olika lång lagringstid.
I lördags hade vi gäster här och då började vi med en liten parmesanprovning.
Jag sar upp bitar av alla tre och hällde även upp två sorters balsamici att doppa i. En naturell och en med hallonsmak.
Vi tyckte nog allihop att den som var längst lagrad var den som var godast. I alla fall att äta som den var. Den som var minst lagrad var väldigt snäll när man jämförde med de andra två.



Jag provade även att göra parmesanchips. De var väldigt goda och kommer defenitivt att göras igen.
Till dem använde jag den mellanlagrade osten.
Jag rev den fint och lade sen ut små högar på bakplåtspapper. Duttade till dem så att de vart små rundlar och sen in i ugnen. Jag hade ugnen på 200 och hade dem inne i ca 2,5 min. Håll koll för det går fort innan de bränns.
Ta ut dem och låt dem svalna innan du lägger upp dem.





Kommentera här: