Grillade pilgrimsmusslor med citronbräserad fänkål

I lördags hade vi gäster här och då bjöd vi på denna förrätt. (Jag som inte äter pilgrimsmusslor bytte dem mot halloumi)

4 port.
12 stora pilgrimsmusslor
2 färska fänkålsstånd
2 msk smör
1/2 msk socker
2 citroner
salt och peppar
Garnering:
2 msk japansk soja
2 msk rapsolja
några strimlade korianderblad
1 strimlad chilifrukt
rivet skal från en citron

Strimla fänkålen och fräs den lätt i smöret. Salta och peppra försiktigt.
Tillsätt socker och låt puttra en liten stund
Pressa ut saften ur citronerna
Smaka av fänkålen med lagom syra från citronsaften
Salta och peppra pilgrimsmusslorna
Grilla dem på båda sidorna
Lägg upp pilgrimsmusslorna och fänkålen.
Blanda soja och olja och ringla över musslorna.
Garnera med citronskal, chili och koriander.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Kanske vore schysst om ni berättade att detta är ett Leif Mannerström-recept?

2 Pernilla:

skriven

Ja det hade jag förstås gjort om jag visste det :-)

Nu är det så att min man tycker att det är nästan lika kul som jag att laga mat och när han kommer hem med recept och lagar det så vet jag inte alltid vart de kommer ifrån.

Kommentera här: