Fläskfilégryta med smaksatt mos

Idag testade jag något nytt. Jag fick ihop det riktigt bra. Det var bara utseendet man kunde klaga på. Det sär jättetråkigt ut, jag får komma på något sätt att piffa till utseendet nästa gång.



600 g fläskfilé
15 små champinjoner
1 gul lök
20 syltlökar
1 burk kronärtskockshjärtan
strimlad basilika
skal och saft från 1,5 citron
1 msk kalvfond
5 dl matlagningsgrädde


Skär fläskfilén i strimlor och stek dem i en stekpanna. När de har fått färg och känns klara så lägg över dem i en gryta.
Hacka lök, dela svampen och kronärtskockorna.
Stek grönsakerna i omgångar i stekpannan.
Häll grädde, fond, basilika och lök på köttet och låt puttra en stund.
Riv ner citronskalet och pressa citronen direkt i grytan.
Låt puttra i ca 5 min.
Ha i resten av grönsakerna och puttra en stund till.


Jag serverade tillsammans med ett mos som jag hade smaksatt med en pressad vitlöksklyfta och färskriven parmesan, salt och svartpeppar.

Kommentera här: