Zucchinikräm med tryffelolja

Här kommer ännu ett recept från min nya favorittidning :-)
De hade den här röran på en italiensk buffé. Vi provade den till grissini, crostini men även till pasta. Den var väldigt god och jag tror att vi kommer att göra den igen.
Jag gjorde halv sats.

10 bufféportioner
750 g zucchini
2-3 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
salt och svartpeppar
2 msk tryffelolja (jag tog bara några droppar och det smakade mycket ändå)
1 tsk citronsaft
1 dl olivolja (jag tog mycket mindre, men det beror nog på vilken konsistens man vill ha)

Sätt ugnen på 225 grader med grillfunktion. Skär zucchinin i grova bitar och lägg i en ugnssäker form. Krossa vitlöksklyftorna och lägg ner i formen. Häll över olivolja och blanda runt. Rosta mitt i ugnen i ca 25 min, tills det är mjukt och börjar få fin färg.

Låt det svalna lite och mixa sen till en slät kräm tillsammans med olivoljan. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Rör ner tryffeloljan och servera när det kallnat.


Kommentera här: