Nudlar med grönsaker och sesamkyckling

Det här receptet hittade jag i en gammal "Matmagasinet". Jag vet att jag har tittat på receptet tidigare, men aldrig provat det tidigare. Så nu lagade jag det och den här gången följde jag receptet ganska noga.
Men nästa gång så kommer jag att göra några småjusteringar. Bl a kommer jag att använda mig av äggnudlar istället för snabbnudlar.

Kyckling:
1 msk sesamolja
1 msk ljus soja
1/2 tsk mald ingefära
4 kycklingfileér
1/2-1 dl sesamfrön

Nudlar:
200 g sparris
1/2 gurka /delad på längden
1 morot
2 vårlökar eller 1 purjo
3/4 dl ljus soja
2 1/2 dl svag hönsbuljong
1 tsk riven färsk ingefära
2 tsk socker
2 msk pressad lime
3 pkt nudlar

Sätt ugnen på 225 grader
Blanda sesamolja, soja och mald ingefära. Vänd kycklingfileerna i blandningen. Vänd dem sedan helt i sesamfrön. Lägg dem i en smord form. Stek dem i ugnen i 20-25 min.
Dela sparrisen i mindre bitar och koka den i 3 minuter.
Ta bort fröna från gurkan och skiva den i tunna skivan.
Skala och strimla moroten.
Skiva löken.
Koka upp soja, buljong, riven ingefära, socker, lime och lök.
Lägg i nudlarna och koka upp. När nudlarna börjat mjukna lägger du i resten av grönsakerna och låter allt sjuda under lock i 2-3 min.
Skär kycklingen i bitar.
Lägg upp nudlarna på ett fat eller i en skål och lägg kycklingen ovanpå.




Kommentera här: