Vardagstips

Den här helgen har bestått av kalas och Eurovision. Jag återkommer med inlägg från det. :-)
Nu är det snart ny vecka så jag tänkte tipsa om en vardagsrätt som jag gjorde i torsdags.
Vi hade broccoli i kylen som behövde tas hand om och då kom jag på att jag var sugen på kombinationen broccoli/ädelost.
Jag har ätit broccoli med ädelostsås i ugn flera gånger och tycker att det är så gott. Men jag var stressad och kunde inte komma på hur jag skulle göra så det blev istället en gratäng med ädelost i äggstanningen. Det var väldigt gott, men om någon har tips/recept på hur jag ska göra broccoli med ädelostsås så får ni gärna dela med er!
 
3 port.
2 st broccolistånd, ca 250 g styck
purjolök
kassler
6 ägg
2,5 dl grädde
ädelost
salt, peppar
riven gratängost
 
Skär broccolin i mindre bitar och koka i saltat vatten i fem minuter.
Strimla purjon och skär kasslern i bitar.
Lägg broccolin i en ugnsfast form och strö över purjo och kassler.
Vispa ihop ägg och grädde. Smula ner osten. Jag använde mig av en ostkräm på burk från Spanien som jag vispade ner. Krydda med salt och peppar.
Häll äggstanningen över broccolin och strö över den rivna osten.
Ställ in i ugnen på 200 grader tills äggstanningen har stannat och osten har fått färg. Det tar ca 30 min.
 
 
 

Kommentarer:

1 Veronica:

skriven

Har gjort något liknande men inte med ädelost, måste testas =)

Kommentera här: