Krämig pasta

Planerar ni veckans middagar, eller blir det snabba beslut i affären efter jobbet?
Oftast så brukar jag planera. Det känns som ett måste om vi ska hinna med alla aktiviteter utan att stressa. Med bra planering hinner jag både vila, laga mat och skjutsa barn ;-)
Sen är det klart att man vissa dagar står där i affären och undrar vad man ska äta....
Men jag tar gärna 20 minuters planering på söndagen eller måndagen när jag vet hur veckan ser ut för att slippa stressen under veckan. Och har jag planerat och i bästa fall handlat så går det ju oftast snabbare att laga till något än att åka iväg och köpa något färdigt. Och oftast blir det godare också ;-)
 
Jag har införskaffat en ny tavla så att även resten av familjen ska få bli delaktig i planeringen ;-)
 
 
 
Igår hade jag planerat pasta. Jag tog hand om det som fanns i kylen och gjorde en krämig sås på. Funkade riltigt bra att värma som lunch idag också.
 
Krämig pasta
4 port.
350 g formpasta
1/3 zucchini
1/3 aubergine
1/3 purjolök
150 g skivad skinka
2,5 dl creme fraiche
2 msk madeira
1 dl riven parmesan
1/2 kruka basilika
 
Koka pastan enligt förpackningen och häll av pastavattnet.
Skär zucchini och aubergine i kuber och fräs i olja.
Strimla skinka, purjo och basilika och ha ner i pannan.
Rör ner creme fraiche och maderia och låt koka ihop ett par minuter.
Blanda ner osten och smaka av med salt och peppar.
Blanda ner pastan i såsen och koka upp. 
Servera med riven parmesan.
 
 
 
 

Kommentera här: