Päronchips med ädelost

Nu har jag legat här i sängen sen i onsdags och det börjar bli riktigt tråkigt... Eftersom jag i vanliga fall har ett så aktivt liv så har jag förberett mig mentalt på att bli sängliggande. Men jag vet vet inte hur bra det har hjälpt ;-)
Jah fördriver dagarna genom att titta på film/serier, spela mobilspel och slösurfa. Även fast jag hör hur familjen lever på ett vanligt liv utanför sovrummsdörren så gör jag mitt bästa för att inte lägga mig i hur de sköter vissa saker. Bra träning både för mig och maken...
Jag tar mig ner till köket vid lunch och middag, men det är typ det jag ourkar med. Och varje gång önskar jag att vi bodde i ett enplanshus... Den här trapppan är inte kul!!!
Men nu har det det gått 4 dygn så nu hoppas jag att det vänder och att smärtan avtar lite.
 
På påskdagen hade vi vänner här på middag. De bor inte jättelångt härifrån och vi säger alltid att vi ska ses oftare, men ändå lyckas vi inte ses mer än ett par gånger per år. Ja, så är det med två aktiva familjer med olika aktiviteter som inte har samma tider. Men på påskdagen lyckades vi ialla fall och det är lika trevligt varje gång.
De är likaom vi intresserade av mat så jag vet att jag kan prova nya recept och rätter på dem ,-)
 
När de kom så började vi med att servera en vårdrink bestående av 15 cl limoncello och prosecco. Till det hade jag gjort päronchips med ädelost och valnötter. Dessa har jag gjort tidigare. Och har man tiden så är det absolut värt att göra dem. Chipsen blir sååå goda. När jag gjorde dessa så gjorde jag ganska många och tog med även till påskbuffen, så kunde man toppa dem själv med vad man ville. Brorsonen på snart två år tyckte att de var jättegoda och ropade -Kaka så fort de tog slut ;-)
 
 
 
 
2 hårda päron
1,25 dl vatten
2 dl socker
1,5 msk honung
0,5 dl pressad citron

Koka upp vatten och socker. Ha i honungen och koka upp. Dra av från plattan och ha i citronsaften.
Skiva päronen tunnt och lägg ner skivorna i lagen. Låt dem ligga där i ca 30 min.

Värm ugnen till 75 grader. Ta upp päronskivorna och lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Låt päronen torka i ugnen i ca 5 timmar. Vänd på dem efter halva tiden.
Ta ut dem och låt svalna. Förvara dem i en tät burk med lock och bakplåtspapper emellan.

blåmögelost
valnötter (rosta dem gärna i en torr stekpanna)
flytande honung

Toppa varje chips med ost, en valnöt och lite honung.

Kommentera här: