Vardagslax med blomkålsris

Igår på jobbet kom det ett bud med det största påskägg jag sett. Och det var fullt med godis! Jag är ju ingen godisråtta, men det här kunde jag inte låta bli...
Så då kändes det extra bra att jag hade planerat en lättare och nyttig middag :-) Och extra plus för att det gick fort att laga och var jättegott!
 
Nu tar jag långledigt! Jobbar nästa gång på tisdag och det ska bli sååå skönt. Min kropp behöver verkligen vila nu. Och god mat! Maken har legat i feber i flera dagar och jag känner mig verkligen hängig, men jag håller tummarna för att det går över snart.
Imorgon närä barnen är i skolan ska jag passa på att storhandla så vi kan laga en massa god mat ihelgen. Jag har hitatt flera nya recept som jag ska prova. Och flera av dem innehåller förstås ägg ;-)
 
Lax med blomkålsris och ärtsås
4 port.
4 laxfileér
salt, peppar
1 blomkålshuvud
200 g frusna ärtor
1 vitlöksklyfta
1 dl riven parmesan
1 dl creme fraiche
 
Lägg ärtorna i en kastrull och täck med kallt vatten. Koka upp och häll av vattnet.
Hacka vitlöksklyftan och mixa den med ärtorna.
Blanda ner parmesan och creme fraiche.
Smaka av med salt.
Salta och peppra laxen och stek den på medelvärme.
Riv blomkålen på den grova sidan.
Låt rivet koka i ca 10 sek och häll sedan av vattnet.
 
 
 

Kommentera här: