Fredagsbiff

För ett par veckor sedan fick vi kött hemlevererat från Gårdssällskapet. Vi hade beställt "Lilla Ryggbiffslådan" med 5 kg KRAV-märkt, ekologiskt och närproducerat kött.
Tipset från leverantören var att låta köttet ligga till sig i kylen ett par veckor. Så i fredags tyckte vi att det var dags att testa ryggbiffen. Och vilket kött!!!!
Jag hade en idé om att så fint kött skulle få fint sällskap i form klassiska tillbehör som tomatsallad, hemmagjorda pommes och hemslagen bea.
Det gick sådär... Eller tomatsalladen och pommesen gick bra. Pommesen blev till och med bättre än bra. Det var den där bean.... Ja, det var första gången jag provade och jag kommer att prova igen, men det slutade med att köpebean fick åka fram på bordet.
Den både skar sig och blev inte tjock. Vi försökte allt. Jag googlade och testade olika knep och ringde min bror som är kock och fick råd, men inget funkade....
 
Det tar lite tid att göra supergoda pommes, men har man tiden så är det helt klart värt det.
 
Skala och skär potatisen i stavar. Lägg stavarna i en kastrull med kallt vatten i ett par minuter.
Byt ut vattnet och koka potatisen på svag värme i ca 5 min.
Häll av vattnet och torka potatisen på dubbelt hushållspapper.
Häll olja i en kastrull och värm upp.
Lägg ner lite potatis i taget. Fritera tills de blivit ljust gula och lägg på dubbelt hushållspapper.
Låt dem svalna och fritera sedan en gång till. Låt det rinna av på papper.
Salta och servera.
 
 
Tomatsalladen gjorde jag av tomater, silverlök, basilika, olivolja, balsamvinäger, salt och svartpeppar.
 
 
 
 
 

Kommentera här: