Ceasarsallad

En av våra favoritsallader härhemma är ceasarsallad med kyckling.
Jag tar det även ofta när jag är ute och äter. Ceasarsallad måste vara som pyttipanna, alla har sitt eget recept och tycker att det ska vara på ett visst sätt.
Jag har fått många goda, men även många bottennapp.
Enligt mig ska en ceasarsallad innehålla romansallad, kyckling, bacon, parmesan och krutonger. Och självklart ceasardressing.
Jag hade tänkt att göra egen dressing, men när jag hittade Mannerströms på flaska och det var vardag med knappt om tid så var valet lätt.
 
4 port.
4 kycklingfiléer
hickory spray
salt, peppar
2 romansalladshuvuden
1 pkt bacon
dagsgammalt surdegsbröd
parmesan
1 liten gul lök
ceasardressing
 
Spraya kycklingfilen med hickoryspray, salta och peppra.
Stek fileerna så att de får stekyta.
Ställ in i ugnen på 225 grader tills kycklingen är genomstekt, ca 20 min
Skär kycklingen i skivor.
 
Riv salladsbladen i mindre bitar, skölj och låt torka.
Blanda salladen med lite dressing.
 
Lägg baconet på en plåt med bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 225 grader tills det är riktigt knaprigt.
Ta ut och låt rinna av på hushållspapper.
 
Skär bort kanterna på brödet och skär det sedan i små kvadrater. Lägg på en plåt och rosta i ugnen på 225 grader i ca 5 min.
 
Skala och skär löken i tunna cirklar.
Hyvla parmesan
 
Lägg salladsbladen i botten på ett fat. Lägg på lök, parmesan, krutonger och bitar av baconet. Toppa med kycklingen och dressing.
 
 
 
 

Kommentera här: