Parmesanscones

Jag och äldsta dottern hinner knappt se varandra längre, vi har helt olika arbetstider och sovtider. Så igår morse när det bara var hon och jag hemma passade jag på att göra mysfrukost till oss.
Jag serverade henne en nygjord latte, en hallonsmoothie och nybakade parmesanscones med massor av pålägg.
Vi hade en riktigt mysig stund vid frukostbordet innan det var dags att göra saker på varsitt håll igen.
Jag är inte så jätteförtjust i scones, då de oftast blir smuliga och torra, men jag provade ett nytt recept som var riktigt bra.
 
16 st
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
50 g smör
1 dl mjölk
3/4 dl grädde
1 dl finriven parmesan
 
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke.
Finfördela smöret i mjölet.
Rör ner mjölk och grädde och arbeta ihop till en deg.
Platta ut degen och stansa ut 16 st rundlar.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla med lite grädde.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 10-12 min.
 
Kanske något att bjuda på till helgfrukosten?!
Själv åker jag till Göteborg och ska vara domare på trampolintävling hela helgen
 
Trevlig helg!

Kommentera här: