Chicken nuggets

Idag var det Oscars matdag, han ville laga pommes och kyckling. -Vad för kyckling? -Sån som vi brukar ha!
Ja, det var inte lätt då vi äter kyckling i alla möjliga former härhemma.
Men jag hittade ett recept på chicken nuggets på ica.se och det funkade bra för sonen.
När det var dags att duka så skulle det vara som på McDonalds... Men jag hade inga papplådor hemma, så vi improviserade och sonen var mycket nöjd :-)
Alla åt jättemycket, så det var inte sista gången vi gjorde detta!
 
 
5 port.
4 stora kycklingfileer
2 ägg
mjöl
ströbröd/panko/corn flakes
salt, peppar
 
Skär kycklingen i "lagom" stora bitar och krydda med salt och peppar.
Häll mjöl i en tallrik, uppvispat ägg i en och ströbröd i en.
Vi började med att blanda ströbröd och panko, men när det tog slut så blandade jag ströbröd och smulad corn flakes. Det funkade lika bra och jag kände ingen större skillnad på smaken.
Doppa kycklingbitarna först i mjöl sen i ägg och sist i ströbröd.
Stek i olja i en stekpanna tills det fått färg och lägg i en ugnsfast form.
Ställ in kycklingen i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
 
 
Vi serverade med pommes, plockgrönsaker (barnen äter mycket mer på detta sätt) och sås. Jag och maken fick en ädelostdipp på Saint aguir och creme fraiche
 
Full fokus när kycklingbitarna ska vändas i de olika faten
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Smarrigt!!

Kommentera här: