Friterade chevrebollar med hjortron och chilidipp

Jaha, i torsdags kväll konstaterade vi att alla koppor hade torkat. Skönt!!! Så efter att ha varit hemma i en vecka tog jag alla tre barnen med mig och gick på bio. Vi såg Big Hero 6, och den var riktigt bra tyckte va allihop.
På fredagskvällen fastnade jag och maken i nån film och vid ca 01,00 kom dottern upp och då var det dags igen... Magsjuka denna gång :-( Så nu är vi isolerade igen...
 
För några veckor sedan så hittade jag ett gammalt nummer av Allt om mat och då var detta recept med. Jag har varit sugen att testa det sedan dess och nu när vi ändå är isolerade härhemma så passade jag på.
För mig som älskar chevré och smält ost kan detta ju inte bli fel... Och det blev det inte!!! Det var verkligen jättegott!!! Detta måste jag göra fler gånger. :-)
 
 
 
Till 8 pers på buffe
300 g chevreost
1 vitlökskyfta
2 tsk creme fraiche
1 msk flytande honung
2 tsk finhackad persilja
1 tsk finhackad rosmarin
vetemjöl
1 ägg
panko
rapsolja
Hjortrondipp:
150 g hjortron
1/2 röd chili
2 msk vitvinsvinäger
2msk strösocker
1 krm salt
 
Riv chevren och finhacka vitlöken.
Mosa ihop ost, vitlök, creme fraiche, honung, persilja och rosmarin.
Rulla smeten till bollar och ställ i kylen i 30 minuter.
Doppa ostbollarna först i mjöl och sen i uppvispat ägg och till sist i panko. Rulla dem än en gång i ägg och panko.
Fritera dem sedan i omgångar i en kastrull med rapsolja. Oljan ska hålla ca 170 grader.
Låt dem rinna av på hushållspapper innan servering.
Dippen: Kärna ur och finhacka chilin.
Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka ihop i ca 5 min.
Mixa till en slät sås och låt kallna.
 
 

Kommentera här: