Öppen lasange

För några veckor sedan var min bror här på middag. Han är vegetarian och jag har inte så många bjudrätter som är vegetariska. Men så kom jag på denna. Och när jag letade upp receptet här på bloggen så såg jag att sist jag lagade det så var det honom jag bjöd det på :-) Jaja, det var ett par år sen så han fick en repris. Och det får ni också. Detta är så gott!!!
 
3 port
9 färska lasangeplattor
1 liten aubergine
1/2 stor zucchini
olivolja
salt, peppar
grillad paprika, ca 200 g, eller tre paprikor som du grillar själv
soltorkade tomater, ca 150 g
babyspenat, ca 50 g
färsk oregano

Mascarponecreme
2 dl mascarpone
1 dl vispgrädde
2 dl riven parmesan
Basilikaolja
1 kruka basilika
1 dl olivolja
 
Om du ska grilla din egen paprika, så börja med det. Skär varje paprika i 3-4 delar. Lägg med skinnsidan upp på en bakpappersklädd plåt. Pensla med lite olivolja. Sätt in högt upp i ugnen på grill. Låt dem vara inne tills de är svarta på skalet.
Låt svalna och dra sedan av skalet. Skär i mindre bitar och lägg i en skål med olivolja och flingsalt.
Skär aubergine och zucchini i skivor och stek dem i olja tills de är gyllenbruna. Salta och peppra.
Koka upp mascarpone och grädde. Rör ner parmesanen.
Mixa olivoljan med basilikabladen tills du får en slät olja. Smaka av med salt och peppar.
Koka lasangeplattorna "al dente" i saltat vatten i ca 3 minuter. Häll av i durkslag och skär varje platta i två delar.
Lägg några bitar pasta på tallriken och fördela sedan resten av ingredienserna på. Toppa med pasta.
Droppa på lite av basilikaoljan.
 

Innan varmrätten serverade jag en antipasto tallrik på det som fanns och hitta i kylen. Visst har vi en bra kyl?! :-)
 
 
 

Kommentera här: