Lökpaj

Den här pajen har jag gjort många gånger. Det är mammas recept från början och de flesta som jag bjudit den här på har varit nöjda.
Den passar perfekt på ett buffébord, men även som i lördags som tillbehör till kräftorna.
 
Idag hade jag 50 min mellan dotterns aktiviteter. Då skulle jag först få med mig barnen hem sen laga och äta mat innan hon skulle byta om och iväg på nästa aktivitet. Och vi hann :-) Vi hann till och med sitta och äta i lugn och ro och prata om dagen. Men det blev ingen gourmet mat direkt. Den där falukorvsringen som legat i kylen ett tag fick komma till räddning och till det hann jag inte göra något annat än makaroner. Men barnen jublade när de kom till bords :-)
 
Lökpaj
 
Degen:
3 dl vetemjöl
75 g margarin
1/2 dl kallt vatten
1/2 msk ättikssprit
 
Fyllning:
6 grovt hackade lökar
2 dl grädde
3 ägg
2-4 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm paprikapulver
 
Kör alla ingredienserna till degen i en matberedare till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylen i minst 30 min.
Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel. Jag brukar aldrig behöva hela degen, men jag gillar ett tunt pajskal.
Förgrädda skalet på 225 grader i ca 10 min.
Stek löken guldgul och låt den svalna.
Vispa ägg och grädde.
Rör ner löken, kryddorna och 2 dl av osten.
Häll ner fyllningen i pajskalet och toppa med riven ost.
Grädda på 200 grader i ca 30 min.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Elin:

skriven

Jag är ingen stor pajälskare men det där lät redigt gott!

Kommentera här: