Lime- och ingefäralax

Det här receptet hittade jag i en buffétidning och där kallade de den för bråttomlax och det stämmer. Det gick snabbt och passar utmärkt en vardag mellan jobb och träningar.
 
Nu håller vi tummarna för att våren är här för att stanna! Igår hade vi en väldigt trevlig dag på skansen med de yngsta barnen. Men som vanligt blir jag besviken på matutbudet och svär för mig själv för att jag inte tagit med någon matsäck... Men vi lyckades se när de matade en del av djuren. Lappugglorna, vargarna, järvarna och bisonoxarna. Häftigt!!!
Sen hade de cirkusskola för barnen där vi tillbringade en timme med att gå på lina, jonglera och göra konster i tygstycken.
Vi var alla mycket nöjda när vi åkte hem!
 
4 pers.
Laxfilé (jag hittade både några bitar och en sida i frysen som jag tog fram)
Ingefära, ca 5 cm
Vitlök, 3 stora klyftor
Farinsocker, en nypa
2,5 dl grädde
1,5 lime, jos och skal
salt
 
Lägg laxen i en ugnsfast form.
Finhacka vitlöken och ingefäran och strö på laxen.
Strö på socker och salt.
Häll på grädden och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
Riv på limeskal och pressa över limejos.
Servera med kokt potatis och en sallad.
 
 

Kommentera här: