Brytbröd med västerbotten

Igår hade vi en mini-kräftskiva här, vi var fyra vuxna och två barn. En fördel med att vara så få är att man verkligen hinner prata med varandra. Och eftersom vi inte hinner träffa våra vänner så ofta var det väldigt trevligt att hinna ikapp lite :-)
En annan sak med att bjuda hem folk efter en lång varm sommar är att man måste ta tag i städningen. Så nu kan jag koppla bort det ett par veckor igen ;-)
Jag äter inte skaldjur och maken var lite orolig att de (3 vuxna och ett barn) inte skulle bli mätta på 2 kg kräftor, så när de kom blev det Aperol spritz och matiga tillbehör innan middagen. Detta serverade vi ute, men sen satt vi inne och åt kräftorna. Det har verkligen vänt och blivit riktigt kallt nu.
Det fanns även en del tillbehör till kräftorna. Alla kräftorna tog slut, men det fanns massor med tillbehör kvar så vi hade inte behövt vara oroliga. Men nu har vi ju middag idag också ;-)
 
Jag var och vinkade av mellandottern 07,30, hon skulle iväg på trampolinläger. Så när jag kom hem hade jag tid att både göra paj och baka bröd utan att behöva stressa. Jag hittade ett recept på icas app med parmesan, men bytte ut det mot Västerbotten som jag tänkte skulle passa bättre till kräftorna.
Det är ju inte så svårt att baka när man väl gör det... Och riktigt gott blev det!!!
 
 
25 g jäst
2 dl kall mjölk
1/2 dl olivolja
2 dl riven västerbottenost
1/2 tsk salt
ca 6 dl vetemjöl
 
ägg
frön (pumpa, solros, sesam)
 
Lös upp jästen med hälften av mjölken.
Tillsätt resten av mjölken, oljan, osten, saltet och det mesta av mjölet.
Arbeta till en smidig deg i ca 5 min. Jag använde mig av min assistent :-)
Täck degen med en bakduk och jäs i ca 1 timme.
Ta upp degen på mjölat bakbord och rulla ut degen. Skär degen i 20 mindre bitar och rulla dem till små bollar.
Lägg dem i en smord form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Bullarna ska vara långt ifrån kanten, så att de har plats att jäsa.
Jäs i 30 min under bakduk.
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö på fröna.
Grädda i ugnen på 200 grader i ca 30 min.
 
Efter jäsning, före gräddning
 
Och efter gräddning :-)
 
 
 

Kommentera här: