Rabarberkaka i långpanna

Ojojoj, vad länge sen jag skrev något här. Jag ser att det är några tappra som fortfarande är inne och läser. Jag ska försöka bättra mig, men det har varit så otroligt mycket ett tag. I fredags gick jag på semester så förhoppningsvis så ska tempot sänkas nu :-)
Mat har vi förstås lagat och lite har jag fotat så det kommer så småningom lite tips på bla tillbehör till grillat.
I torsdags fyllde vår mellantjej 9 år!!! Så idag har vi haft släkt och vänner här på kalas. Hon ville inte ha tårta utan beställde äppelpaj. Jag gjorde en som jag har bloggat om här tidigare och som alltid får ett lyckat resultat, så även idag.
I onsdags var jag och barnen på självplock av jordgubbar. Så några av dem tillsammans med rabarber gjorde jag en kaka/paj av. Den blev jättegod och lätt att göra i långpanna. Jag hittade receptet på någon blogg när jag googlade på rabarberkaka i långpanna.
Jag gjorde på mjölkfritt smör så att alla våra gäster kunde äta av den, men det var svårt att hyvla det smöret. Jag tror att det går lättare med vanligt smör.
Jag serverade kakan med vaniljsås, men den går bra att äta som den är. Jag har stoppat bitarna som blev kvar i frysen om jag får oväntat fikabesök i sommar :-)
 
6 rabarberstjälkar
socker, kanel
ca 10 jordgubbar
8 ägg
6 dl socker
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 g smör
pärlsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en långpanna
Skala och skär rabarbern i skivor och blanda med kanel och socker.
Skär jordgubbarna i skivor
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda i de torra ingredienserna
Häll smeten i långpannan och fördela rabarbern och jordgubbarna i smeten.
Hyvla smöret över kakan och strö över pärlsocker
Grädda i 45 min
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anki:

skriven

Dom är så goda.Bakade dom häromdagen och servera med vaniljglass till :)
Jättegott!

Svar: Tack för påminnelsen. Jag har ju faktiskt några bitar av den där kvar i frysen :-) Kanske ska bjuda familjen på det imorgon...
Pernilla Nyberg

Kommentera här: