Marängtårta med rabarberfluff och jordgubbar

Den här tårtan serverade jag på midsommarafton. Den uppskattades mycket!!!
Lite pilligt men helt klart värt det!
Jag gjorde dubbelsats och gjorde varje botten i en långpanna.
 
Marängbotten
4 äggvitor
3 dl socker
1 tsk rivet citronskal
 
Rabarberfluff
300 g rensad och putsad rabarber
3 gelatinblad
1/2 dl socker
1 kanelstång
1 vaniljstång
3 dl grädde
 
jordgubbar
 
Rör äggvita och socker i en rostfri skål. Ställ skålen i ett vattenbad och rör med visp tills äggvitan är 60 grader.
Ta upp skålen ur vattenbadet och vispa till en styv maräng.
Vänd ner citronskalet.
Klicka ut marängen på bakplåtspapper till 2 bottnar och baka i ugnen på 150 grader i ca 20 min.
Lyft försiktigt av pappret och låt bottnarna svalna.
Skär rabarbern i tunna skivor och lägg i en ugnsfast form. Strö över socker och lägg i vanilj och kanelstång.
Lägg gelatinbladen i blöt.
Blanda om och sätt på ugnsfolie.
Baka i nedre delen av ugnen på 150 grader i ca 20 min tills rabarbern smält.
Lyft upp vanilj och kanelstång.
Krama ur gelantinbladen och lägg dem ovanpå den varma rabarbern.
Hit förberedde jag dagen innan.
Vispa grädden lätt och vänd ner rabarberkompotten försiktigt.
Lägg hälften av kompotten på ena marängbotten, skiva hälften av jordgubbarna och lägg på.
Lägg på den andra botten.
Bre resten av kompotten på tårtan och garnera med jordgubbar.
 
 

Kommentera här: