Flankstek

Idag vaknade vi av att det vräkte ner utanför fönstret. Så vi tog ett av barnen med oss och åkte och tittade på sånt vi skulle ha gjort länge. Kom hem med lite växter till trädgården och mat.
Jag har läst och hört ganska mycket om flankstek sista tiden. Och nu hade de fädigmarinerad flankstek på extrapris. Så det fick det bli till middag.
Igår var vi till Åland t/r och bunkrade upp till stundande 40-års fest. Vi har tänkt att bjuda på en enklare buffé då. Så jag tar tacksamt emot era bästa buffétips. Gärna sånna som man kan förbereda innan :-)


Grillad flankstek



Serverades med klyftpotatis av Ratte sort och ugnsbakad vitlök


Vi grillade även dessa paprikor och hade sen på olivolja och mycket flingsalt. Jag vet inte vad de heter, men vi åt sånna i Spanien. De är jättegoda! Några på varje tallrik är jättestarka, man vet aldrig hur många eller vilka...


Jag gjorde även sallad på honungsmelon, vattenmelon, gurka, fetaost, fransk dragon och olivolja. En sommarfavorit här!

Kommentarer:

1 Nettan:

skriven

Du gör ju massor av goda sallader/röror/grill tillbehör, välj ut ett par favoriter och kanske 2 sorters kallskuret eller grillad fläskfile och kycklingfile. De funkar både att tillaga dagen före och servera kallt.

När jag och Sofie har kört catering så har vi ibland gjort gazpasho (helt fel stavning men du vet vad jag menar) och serverat i mindre plastglas. Passar perfekt att ta ett glas i handen tillsammans med tallriken från buffén. Går också utmärkt att tillaga någon dag innan och hälls upp på 1,5 liters flaskor, jätte enkelt att sedan hälla upp i glasen på plats.

Vill ni ha någon dessert så är det också jätte smidigt att göra ex. en chokladmousse och portionera upp i små engångsglas och garnera med något bär. Jag gjorde en vitchokladmousse med lime i och garnerade med jordgubbar förra året till midsommar när vi skulle bort. Hittade engångsglas som det kanske gick i 100ml men jag fyllde de inte helt. Finns bild i min blogg från förra midsommar.

Chokladtryffel är också lätt att göra i en form och skära upp i kuber och servera till kaffet.

Skulle kunna skriva hur mycket som hellst, har ju gjort en del buffér till stora fester. Hör av dig om du vill ha fler tips :)

Kommentera här: