Friterad potatis

Efter att ha tillbringat hela dagen på Tekniska museet så var det dags att tänka mat. Vi gick in i mataffären helt utan planer och kom ut med en två-rätters middag.
Jag hade redan igår köpt massor av lök och hade tänkt bjuda min man på gratinerad löksoppa, men han protesterade högljutt och tyckte inte att det passade en lördagskväll...
Så det blev kött och potatis. Nu är jag inget fan av en ren köttbit, men jag gillar tillbehören. Så det fick bli en stor entrecote till maken och några mindre bitar rostas till mig.
Till det så skar vi amandine potatis i tunna skivor. De fick ligga i vatten i ca 10 min sen hällde vi av vattnet och friterade dem i rapsolja. Det tog ca 15 min innan potatisen fick fin färg. Sen fick de ligga på hushållspapper i ca 30 sek innan vi saltade och serverade.
De blev supergoda och det här kommer vi garanterat att göra igen.



Till maten gjorde vi en supergod sallad på bladspenat, rödlök, rostade pinje, hyvlad parmesan, olivolja, salt och peppar.

Kommentera här: