Fläskfilégratäng

Vår yngsta familjemedlem har börjat på gympa på torsdagar. Han börjar redan klockan 17!!! Innan vi kommer hem igen är klockan för mycket för honom för att äta middag. Så han måste äta middag innan. OCh då har vi ju knappt kommit hem från jobbet. Så jag har försökt att göra maten redan dagen innan.
För sen börjar stora tjejen sin träning 18.30. Och jag förstår inte hur jag ska få ihop det annars.
Idag har vi ätit i omgångar...
Jag hittade lite olika recept på fläskfilégratänger hos Remsan som jag gjorde en variant av.

ca 550 g fläskfilé
1 pkt bacon
250 g champinjoner
strimlad purjolök
200 g vitlöksost
4 dl vispgrädde
1 tsk kalvfond
salt, peppar
riven gratängost

Klipp baconet i mindre bitar och knaperstek.
Skär champinjonerna och fräs dem i smör.
Putsa köttet och skär i skivor. Stek dem nästan klara och lägg dem i en ugnsfast form.
Strö över champinjoner, bacon och purjo.
Smält osten i en kastrull på svag värme. Häll i grädden och fonden och koka ihop i ett par minuter. Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen i formen och strö över den rivna osten.
Ställ i ugnen i ca 10 min på 225 grader.

Kommentera här: