Wokad biff med asiatisk sås

Idag på eftermiddagen har jag varit på IcaMaxi och handlat. Dagens middag hade jag klar för mig, men det är inte lätt att gå runt i affären och kombinera ihop middagar för de närmsta dagarna... Men vi får väl se hur väl jag har lyckats när jag väl ska laga mat imorgon.

Idag blev det ialla fall ett recept från Arlas hemsida som jag har gjort en gång tidigare. Woken var riktigt god, men det som gjorde det hela var såsen. Den var otroligt god till.

4 port.
350 g lövbiff
350 g äggnudlar
1 purjolök
250 g broccolibuketter
1 röd paprika
3 msk japansk soja
1,5 msk limesaft
2 msk vatten
salt
peppar

1 morot
rivet skal från 1 lime
2 tsk riven ingefära
1 msk flytande honung
2 dl lätt creme fraiche
salt

Koka nudlarna enligt anvisningar på förpackningen.
Strimla köttet och stek i en stekpanna med smör. Lägg över i en stor kastrull.
Strimla purjon och dela paprikan. Stek alla grönsaker ett par minuter i smör och lägg ner dem med köttet.
Häll ner nudlar, limesaft, soja och vatten.
Blanda om allt och låt det bli varmt.
Riv moroten grovt och blanda med ingefära, limeskal, honung och creme fraiche. Smaka av med salt.
Servera woken med såsen.



 

Kommentarer:

1 sofie mumsfillibaba:

skriven

Wok är ju gott! Lagar jag alldeles för sällan. Bra kylskåpsrens om man har mycket grönsaker hemma. Intressant sås. Känns icke-asiatiskt med creme fraiche. Men gott!

2 Karin:

skriven

Wokat är ju sååå gott! Det här receptet ska jag testa :-)

Kommentera här: