Crepés med trattkantarellstuvning

Eftersom vi fått en del trattisar av min mamma så har jag under en tid tänkt att vi ska göra crepés. Men eftersom det inte är jag som steker pannkakor i den här familjen så gällde det att hitta en dag då det fanns tid. Så i söndags var det dags. Maken gjorde en dubbel sats pannkakssmet och ställde sig och stekte pannkakor. Han stod nog och stekte i en timme.
Sen var det dags för mig att göra stuvning, rulla crepés och ställa in i ugnen.
Nackdelen var att det inte blev så många. Jag hade tänkta tt ha med mig till lunch idag, men det blev bara en kvar. Och då åt ändå de minsta barnen mest pannkakor med sylt.

Trattkantarellstuvning till 10 crepés:
100 g trattkantareller
100 g rökt skinka
purjolök
4 dl grädde
1 msk mjöl
1/2 msk soja
2 msk madeira
salt
svartpeppar
persilja

Fräs kantareller, skinka och purjo.
Strö över mjölet och blanda om.
Häll på grädden och koka ihop.
Tillsätt soja, madeira och persilja. Koka i någon minut. Smaka av med salt och peppar.





Kommentera här: