Lax med citron och saffranssås

Favorit i repris :-)
Jag köpte saffran i början av december för att göra lussebullar, men kom aldrig så långt...
Så nu fick det bli en sås till lax istället.

Den färska laxen var ganska dyr så jag provade den frysta styckeförpackade. Den var riktigt bra!

Sen gjorde jag ett mos av potatis och jordärtskocka. Det är en favorit just nu.


ca 500 g laxfilé
sparris
Keldas citronsås
saffran
potatis
jordärtskockor
smör
grädde
kryddor

Skala och koka potatis och skockor. Häll av nästan allt vatten och häll i grädde och smör efter smak. Blanda/mosa till den konsistens ni vill ha. Jag tycker att det är ganska gott med lite bitar i. Krydda med salt och svartpeppar.

Krydda laxen och stek den, gärna i grillpanna. Jag använde mig av smaksatt salt, smoke och santa marias fiskkrydda.

Grilla sparrisen i grillpannan, häll på olivolja och flingsalt.

Värm såsen och ha i nästan en hel påse saffran.



Kommentera här: