Basilikabiffar och rotfruktsgratäng

Idag blev det frys och kylskåpsplock :-)
Jag tog fram köttfärs redan imorse, men hade inte bestämt vad jag skulle göra med det. Men så bestämde jag mig att det förmodligen fanns en massa ingredienser hemma och det gjorde det.

Jag blandade köttfärsen med mjölk, salt, svartpeppar, gul lök och färsk basilika. Sen gjorde jag biffar som jag gav stekyta. De fick gå klara i en sky av vatten, buljongtärning, soya, rött matlagningsvin. madeira och maizena brun redning.






Sen gjorde jag en gratäng av potatis, gulbetor, gul lök och en jordärtskocka. Jag lade dem i lager med riven ost, salt och peppar emellan. Hällde på lite grädde och toppade med riven ost.
Det blev riktigt gott!
Så jag tror att jag hoppar över att handla imorgon också och gör något på det som finns hemma...



Kommentera här: