Torsk med strössel och mandelpotatispuré med jordärtskockar

För några dagar sedan så hade de en raid på Ica då man kunde köpa deras egna delikatesspotatis i påsar för 9,90 st. Jag köpte en med sparrispotatis och den gjorde vi klyftor av i fredags (Otroligt gott!) och så köpte jag en med mandelpotatis. Den blev det puré/mos av idag. Jag kokade ca 600 g skalad potatis tillsammans med 3 st skalade jordärtskockar. De fick koka i ca 10 min och sen fick det stå kvar i vattnet i ca 5 min till innan jag hällde av det.
Sen hade jag i masso av margarin, salt, peppar och mjölk och mosade ihop allt. Jag körde lite grann med mixern, men inte så att det blev helt slätt.

Fisken stekte jag snabbt på hög värme så att den fick färg. Sen la jag över den i en ugnsfastform. Jag vispade ihop 2,5 dl mellangrädde med en halv pressad citron och 1/2 dl vitt matlagningsvin. Smakade av  med salt och hällde över fisken. Ställde in i ugnen på 175 grader i ca 10-12 min.
Strösslet: pressa en vitlöksklyfta, riv skalet av en citron, klipp ner ganska mycket persilja och gräslök. Blanda och strö över fisken innan den serveras.

Kommentera här: