Parmesanlax med sparrissås

I torsdags inhandlade jag alla ingedienser till fredagens middag, alla utom lax. Det fick min man handla på vägen hem från jobbet. Men innan han kom hem med laxen så hade jag hunnit bli magsjuk... Inte kul alls!!!
Så på fredagskvällen kalasade jag på en isbit, medans familjen åt pizza och sushi.
Under natten blev döttrarna sjuka och på lördag em var det killarnas tur. Så det blev inte mycket i matväg här under lördagen, lite nudlar och några skedar fil var nog vad vi fick i oss tillsammans.
Idag har vi varit lite piggare så idag var det dags för fredagsmiddag :-)

Jag hittade ett recept för ett par veckor sedan som vi skulle testa och det blev med varierat resultat... Vet inte om det beror på att jag inte ätit på länge, att jag blir yr och matt om jag står upp i mer än 3 minuter eller om jag helt enkelt var dålig på att laga mat idag...

Receptet hittar ni här.
Min man som fick hjälpa mig att läsa receptet sa att jag gjorde fel! Jag drack inte vin och lyssnade på musik samtidigt. Men jag hade inte så stor lust med det med magsjukan bakom hörnet...

Det gick jättebra för mig fram tills jag skulle steka laxen. All osten fastnade i pannan istället för att vara kvar på fisken... Jag gav upp och strödde istället ost på fisken innan den gick in i ugnen.
Någon som har något bra tips på hur man gör???
Sen skulle man ha laxen i ugnen i 75 grader, Men efter ett bra tag gav vi upp, det tog alldeles för lång tid och vi var hungriga så jag höjde temperaturen och lät den gå klart. Så ett tips är att ställa in laxen i god tid innan ni ska äta, för det tar tid.

  Laxen före stekning  och efter... den var god, trots utseendet

Såsen blev jättegod!!! Jag dubblade receptet eftersom vi var 4 som skulle äta, men det hade inte behövts.
Salladen blev inte alls som jag tänkt. Flera av ingredienserna hade hunnit bli dåliga... Så jag gjorde en sallad på övermogen avocado, körsbärstomater och sockerärtor och jag kokat i 30 sek. Sockerärtorna hade tappat både färg, smak och form så nästa gång så har jag i dem som de är.



Och eftersom det knappt blev någon sallad så blev det potatis till också. Och som vanligt när vi serverar fisk härhemma så blev det pressad potatis.





Kommentera här: