Grön lasange

Jaha, då utnämner jag denna vecka till Vego-veckan!!!
Det blev vegetariskt idag igen. Idag kom min bror som bor i Madrid på besök och han är vegetarian. Jag, han och mamma åkte och handlade och så gav jag mamma ett recept. När vi kom dit senare så hade hon lagat mat. Det tycker jag är bra uppdelning :-)
Receptet hon fick var på en grön lasange som jag har gjort flera gånger och som vi alla (utom 5-åringen idag) tycker är jättegod.




4 port.
1 pkt frysk hackad spenat (375 gr)
1-2 gula lökar
1-2 klyftor vitlök
1-2 morötter
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk oregano
8-10 lasangeplattor (jag brukar blanda gröna och gula)
1 dl riven ost

Ostsås:
4 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl riven ost

Tina spenaten, skala och hacka gul lök och vitlök. Skala och riv morötterna.
Värm oljan i en panna och fräs morötter, lök och vitlök utan att de får färg.
Häll i tomatkrosset och låt koka i några minuter. Krydda.
Ostsåsen: Koka upp mjölk, rör ut mjölet i lite av mjölken. Tillsätt redningen i en fin stråle. Koka i 3-5 min. Salta, peppra och ha i osten, rör tills den har smält.
Smörj en ugnssäker form. Häll ostsås i botten, täck med lasangeplattor. Varva ostsås, grönsaksfräs, spenat och plattor. Avsluta med ett lager ostsås och riven ost.
Ställ in i ugnen, 200 grader, i ca 30 min.

Kommentarer:

1 nettan:

skriven

Jätte gott blev det :-)

Kommentera här: