Festlig fisk

Jag är dålig på att laga fisk, så när jag såg det här receptet i en tidning hemma hos svärmor så skrev jag av det. Det har legat ett tag härhemma nu, men idag var det dags...
Som sagt var så är jag dålig på att laga fisk, det är nog mest maken som gör det härhemma. Men jag hittade en förpackning med färska torskfileér på affären idag, och den var ganska billig också. Men jag blev väldigt irriterad när jag skulle skära den för det var väldigt mycket ben kvar. Ska det vara det?

Rätten var väldigt god, men kan behöva mer kryddor. Så nästa gång (för det blir en nästa gång) tänker jag ha mer lime, vitlök och chili. Jag tänker även ha koriander i grytan. Man kan även ha mer kokosmjölk så att man får lite mer sås.




Festlig fisk
4 port.

600 g vit fisk
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 grön chilifrukt
rivet skal av 1 lime
pressad saft av 1 lime
3 dl kokosmjölk
1,5 tsk gurkmeja
1 tsk salt
30 g flagad mandel
gräslök och koriander

Skär fisken i mindre bitar. Skala löken och dela den. Skär varje halva i tunna skivor. Hacka vitlöken. Dela chilin, ta ur kärnorna och strimla chilin. Tvätta och torka limen, riv skalet och pressa ut saften.

Fräs lök, vitlök och chili.
Stek fisken
Blanda kokosmjölken med gurkmejan och häll i pannan.
Koka upp och smaka av med salt, limeskal och saft.
Rosta mandelflarnen och strö över den och hackad gräslök och koriander.

Servera med limeskivor, ris och wokade grönsaker.

Jag hade köpt en påse med frysta wokgrönsaker som jag wokade och la upp underst på serveringsfatet.




Kommentera här: