Het mexikansk gratäng

Satt och sökte inspiration häromdagen och hittade ett recept som såg smarrigt ut så jag bestämde mig för att prova det. Då vaknade sonen och var dunderförkyld så jag kom aldrig iväg till någon affär. Därför kunde jag inte följa receptet till punkt och pricka.
Ni hittar Tinas recept här.
Jag hade ingen purjo hemma, så jag tog två gula lökar som jag strimlade och stekte lite.
Istället för sambal så tog jag några (ca 7-10) droppar tabasco.
(Jag hade även i lite creme fraiche sokm jag hade kvar i en burk i kylen, men det blev mest klumpar av det så det är inget att rekomendera. Men jag skriver det här så att ingen annan gör samma misstag som jag :-) )
Serverade med ris och lite grönsaker som låg och skramlade i kylen.
Gott blev det ialla fall, det tyckte vi allihop.

ca 500 g strimlad fläskytterfilé
1 msk soya
1 tsk chilipulver
2 gula lökar

Strimla löken och stek den gyllengul. Lägg i botten av en ugnsfast form. Blanda köttet med soya och chilipulver och lägg köttet ovanpå.

2,5 dl grädde
2 dl köttbuljong
1 dl chilisås
7-10 droppar tabasco
salt, peppar
riven ost

Blanda alla ingredienser till såsen, häll över köttet och strö sen över den rivna osten.
Ställ in i ugnen i ca 20 min på 225 grader.



Kommentera här: